Her på siden finder du artikler skrevet af rådgiver Lars Sandstrøm fra Corporate Relations.
Artiklerne har tidligere været udgivet på andre medier.
Læs om branding, strategisk kommunikation, investor relations, digital kommunikation
– og tendenser i kommunikationsbranchen.
Doing the materiality assessment right by engaging stakeholders
Everybody is doing a Double Materiality Assessment (DMA) – they are about to, or they have just finished or revised one. Some because they want to comply with the Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) and some because they find it valuable to conduct an assessment that makes it possible to define strategic priorities in their corporate reporting as well as in deciding on ESG initiatives.
More compliance, more data, more integration…
Corporate reporting is in a transition phase these years. Companies are to a greater and greater extent taking a more integrated and balanced view on value creation. This is evident when you look at how sustainability has become a built-in element in the annual report.
Challenges and Opportunities in Corporate Responsibility Branding
With an increasing focus on purpose, sustainability, environment and climate in recent years, many companies have developed a range of new methods to communicate their efforts and processes in these areas. The goal has been to strengthen an organisational focus on sustainability, and to gain trust and reputation among stakeholders.
A Tribute to Investor Relations
DIRF DAGEN 2023 was a tribute to Investor Relations – as a function and role, and in celebrating the significance IR has today regarding management, communication and value creation in companies. Indeed, DIRF DAGEN proved that IR plays a significant role in gaining trust, in navigating in a changing global and geopolitical landscape, and in prioritising strategies to create long-term sustainable growth.
ESG er en central del af virksomheders rapportering
ESG er et centralt element i årsrapportering for virksomheder. Det inkluderes i opgørelsen af nøgletal, i forretningsmodel og strategi, det beskrives som en betydelig driver for udvikling og vækst, og som et middel til at sikre en license to operate. ESG spiller som sådan en væsentlig rolle i flere af de aktuelle trends i årsrapportering.
Corporate reporting meets new standards for stakeholder communication
The game of corporate reporting has changed over the last 10 years. Companies are no longer just communicating for compliance purposes to a narrow group of investors and financial stakeholders. Instead, reporting is serving several management and communication purposes, and the target audience is getting still larger. This is evident looking at the annual reports of the companies in the C25 index at Nasdaq Copenhagen.
Udfordringer og muligheder i Corporate Responsibility Branding
Med det stigende fokus på purpose, ansvar, miljø og klima er der behov for en ny værktøjskasse, der kan balancere økonomi og bæredygtighed. Artiklen introducerer ”Corporate Responsibility Branding” som en ny samlet model til både internt og eksternt at styrke organisationens dialog om udviklingen af socioøkonomiske tiltag.
8 tendenser i årsrapportering
De danske årsrapporter har ændret karakter. Fra tidligere primært at være et lovpligtigt dokument, der skulle overholde regler og standarder, er rapporten i dag en balanceret og mere helhedsorienteret kommunikation om virksomhedens samlede værdiskabelse. Målgruppen er blevet bredere, og rapporterne er mere transparente, strategisk funderede og æstetiske end tidligere.
Få dit brand i sikkerhed
Virksomheder er i stigende grad bekymrede for, at deres brand optræder på websider eller i situationer, de ikke ønsker, at brand bliver associeret med. Automatiseret marketing har i mange tilfælde bragt brandkommunikationen ude af kontrol. Nu vil virksomhederne have kontrollen tilbage. De vil have ”brand safety”.
Kommune-branding: fra markedsføring til involverende kommunikation
De danske kommuner bruger mange ressourcer på branding og markedsføring. Målet er at tiltrække bosættere, virksomheder eller turister, udvikle erhverv og iværksætteri, eller at skabe identitet og engagement blandt byens borgere. Men kommune-branding møder mange udfordringer, og potentialet i kommunen bliver ikke altid forløst gennem en effektiv og meningsskabende branding. Der er behov for nye metoder, og en mere helhedsorienteret og involverende tilgang til kommune-branding.
7 ruter til engagement på sociale medier
Sociale medier har for altid ændret betingelserne og mulighederne for organisationers og brands relationer, dialog og samarbejde med interessenter. Men mange organisationer har endnu ikke fundet nøglen til succes på sociale medier og ser stadig de ”nye” kommunikationsformer som supplerende eksperimenter til traditionelle kontaktpunkter. Der er behov for værktøjer og metoder til at udvikle dialog og engagement på sociale medier. Der er behov for et roadmap til sociale medier.
Virksomheder og brands skabes af fortællinger
Flere og flere børsnoterede virksomheder udvikler fortællinger, der er målrettet de finansielle stakeholders. Den såkaldte equity story er blevet et væsentligt værktøj i kommunikationen om strategi, ledelse, forretningsmodel og værdiskabelse. 10 temaer synes i særlig grad at være væsentlige.
10 tendenser i kommunikationsfaget
Kommunikationsfaget udvikler sig hastigere end nogensinde før. Nye digitale kommunikationsformer vinder frem, interessenter stiller stigende og anderledes krav til virksomhederne, og kommunikation er med i alle dele af værdikæden – internt som eksternt, formelt som uformelt. Men hvad er de mest dominerende og betydningsfulde tendenser for den fremtid, vi vil opleve som kommunikatører? Her følger 10 bud.
Road map for relationsbranding
Branding har udviklet sig hastigt gennem de seneste 20-25 år, i både teori og praksis. Man taler i stigende grad om, at brands udvikles gennem interaktion og involvering i øjenhøjde med interessenterne, og at brands skal give mening i et større samfundsmæssigt perspektiv. Det aktuelle syn på brands kræver nye værktøjer og metoder; et branding road map.
Business-to-business branding
Hvilke muligheder og udfordringer er forbundet med B2B branding? Hvad er betydningen af relationer i forhold til kunders og andre interessenters kultur og beslutningsprocesser? Hvordan planlægger og forankrer man B2B branding? Hvordan udvikler virksomheder stærke brands gennem samarbejde og involvering på tværs af virksomheder og interessenter?
7 temaer i corporate kommunikation og investor relations
Mulighederne og rammerne for corporate kommunikation og investor relations udvikler sig hastigere end nogensinde før. Nye digitale kommunikationsformer vinder frem, interessenter stiller stigende og anderledes krav til virksomhederne, og kommunikation er med i alle dele af værdikæden. Men hvilke temaer og udfordringer skal børsnoterede virksomheder forholde sig til i de kommende år?