Frontløber
Kursus i strategisk
For virksomheder og teams
Frontløber i branding
Branding er i udvikling – i teori og praksis. Organisationer og forretningsmodeller forandrer sig, nye dagsordener får fodfæste, processer og produkter bliver digitale og nye kommunikationsformer vinder frem. Det stiller nye krav til kommunikatører og brandansvarlige; til kompetencer, ledelse, planlægning, dialog, branding og relationer.
På dette kursus bliver du frontløber i branding. Du får viden og værktøjer til at håndtere branding på en kompetent og professionel måde. Kurset bringer dig fra vanetænker til kreativ konceptudvikler, fra producent til rådgiver – fra medløber til frontløber.
Den primære underviser på kurset er rådgiver og ekstern lektor Lars Sandstrøm.
Udbytte
-
Metoder og værktøjer til at udvikle strategisk kommunikation og branding
-
Indsigt i nye tendenser og metoder til branding
-
Kreative metoder til udvikling af processer, koncepter og kampagner
-
Metoder til at planlægge kampagner, forandrings- og krisekommunikation
-
Værktøjer til at prioritere kommunikation og branding på sociale medier
-
Inspiration og best practice eksempler fra danske og internationale cases
-
Diplom som bevis for bestået eksamen
Deltagere
Kurset henvender sig til alle, der arbejder med kommunikation og branding, hvad enten det er som konsulent, leder eller medarbejder. Målet er at give dig inspiration, viden, metoder og værktøjer til at analysere, udvikle, uddanne og rådgive kolleger og din organisation om fremtidens behov for strategisk kommunikation og branding.
Tilmeld dig som virksomhed, afdeling eller team – og få et skræddersyet tilbud i forhold til behov, lokation og antal deltagere.
Kursusleder og underviser
Lars Sandstrøm er stifter og rådgiver i virksomheden Corporate Relations og ekstern lektor på Roskilde Universitet. Han er uddannet cand. scient. soc. i public relations fra RUC (1992). Corporate Relations tilbyder strategisk rådgivning, analyse og udvikling med fokus på stakeholder-kommunikation, web og branding. Lars har i cirka 30 år arbejdet som rådgiver for mange af Danmarks største virksomheder.
Lars Sandstrøm har skrevet fire bøger om branding, web, relationer og strategi samt en lang række artikler om strategisk kommunikation og branding. Han bliver ofte anvendt som foredragsholder i virksomheder og på konferencer og har været medlem af bestyrelsen i Dansk Kommunikationsforening og Dansk Investor Relations Forening i en årrække.
Kursusmoduler
Tendenser i strategisk kommunikation og branding
Nye forretningsmodeller, medier og teknologier stiller ændrede krav til organisationers strategiske kommunikation og branding. Hvad er de dominerende tendenser i kommunikation og branding? Hvordan tackler vi som kommunikatører de nye krav og muligheder? Hvad kræver fremtidens kommunikation af kompetencer, roller og dialogformer?
Den strategiske værktøjskasse
Effektiv kommunikation kræver en velgennemtænkt og operationel strategi med prioriterede indsatser. Hvordan udvikler organisationer en strategi for kommunikation, der både omfavner intern og ekstern kommunikation? Hvordan forankres strategien hos ledelse og medarbejdere? Hvordan kortlægger man interessenter og målgrupper? Og hvordan måles på effekt og resultater?
Branding og kampagner
Brands er komplekse, og inkluderer følelser, identitet, position, kultur, relationer, engagement og legitimitet. Hvordan udvikler organisationer stærke brands og omdømme på tværs af markeder og interesser? Hvilken rolle spiller kampagner, og hvad er betingelser for succes med kampagnerettede tiltag?
Digital kommunikation og sociale medier
De digitale medier har ændret den måde mange organisationer udvikler, kommunikerer, markedsfører og sælger produkter og services. Hvad kræver de nye medier af organisation, ledelse, kompetencer, ressourcer og systemer – og hvordan arbejder man operationelt med indhold, brugervenlighed samt søge- og platformsoptimering?
Intern kommunikation og forandringer
Den interne kommunikation skal bidrage til tydelig ledelse, opbakning til visioner, motivation til forandringer, videndeling samt effektive og agile processer. Hvilken rolle spiller kommunikatøren som rådgiver og sparringspartner i professionel kommunikation for ledelse og medarbejdere – og hvordan understøttes forandringsprocesser?
Oplevelseskommunikation og -design
Organisationer skal være og skabe involverende og autentiske oplevelser for sine interessenter for at forblive relevante og troværdige. Hvordan udvikler og designer organisationer services og oplevelser gennem kreative processer, co-creation og crowdsourcing? Hvordan skabes autentiske koncepter, brands og organisationer?
Tilvalgsmodul: CSR-kommunikation og -branding
Virksomheder skal forholde sig meningsfuldt og autentisk til samfundsansvar, sin rolle i forhold til kritiske stakeholders, samt til aktuelle rapporteringsformer og begreber som CSR, ESG, CSV og SDG. Hvordan navigerer virksomhedens ledelse og kommunikatører i den nye samfundsorden? Hvordan sikrer den sammenhæng mellem interne politikker og mål og eksterne indsatser og kommunikationstiltag? Hvordan undgår den green eller pink washing? Hvordan skabes ”det balancerede brand” gennem fokus på dialog, relationer og inddragelse?
Kursusform
Kursusforløbet strækker sig over 2 måneder. Det er som udgangspunkt bygget op om 6 moduler af 6 halvdage fra kl. 13:00 – 16:30.
Undervisningen er en kombination af undervisningsteknikker; fra korte introduktioner til teori og værktøjer, over inspirerende cases, eksempler og diskussioner, til udfordringer, øvelser og opgaver, der skal løses i forskellige formater.
Til kurset hører også et pensum med litteratur målrettet de enkelte moduler. Derudover vil Lars Sandstrøms bøger ”Relationsstrategi” og “Den meningsfulde virksomhed” fremsendes før kurset. De fungerer som grundbøger for kurset.
Forløbet afsluttes med en kort eksamensopgave, hvor en konkret case skal analyseres og besvares med en kortfattet refleksions-rapport. Mellem modulerne er der mindre opgaver/øvelser, der kræver forberedelse af kursusdeltagerne.
Kursusdeltagerne modtager et eksamensdiplom efter godkendt eksamen, der kræver:
- Mindst 80 % fremmøde
- Aktiv deltagelse – vis interesse, indsigt og gør en indsats
- Godkendelse af opgaver mellem modulerne
- Godkendelse af afsluttende refleksionsrapport
Det praktiske
Pris
Afhænger af antal deltagere og lokation. Prisen vil være decideret konkurrencedygtig.
Hvornår
En gang om ugen i seks uger.
Hvor
Corporate Relations har kursuslokaler til rådighed. Men kurset kan også afholdes på virksomhedens egen adresse eller i kursuslokaler på kursuscenter, hotel eller lignende.
Tilmelding
via lars@corporaterelations.dk. Ring på 4096 1388 for at høre mere om muligheder.
Betaling
Faktura fremsendes umiddelbart efter første kursusdag